سلام سلام سلاااام! \( ˆoˆ )/

بذارید یه راست برم سر اصل مطلب! آدما رو الان به دو دسته میشه تقسیم کرد؛ اول اونایی که خیلی سرشون شلوغه و کلی کار برای انجام دادن در طول روز دارن و وقت براشون مثل طلاس و دوم اونایی که کل روز میگن ای وای کار دارم ولی در واقع همه وقتشون رو به حالت دراز کش هدر میدن و آخرشب میگن از فردا شروعش میکنم.

خب یه راه حل خوب برا کمک به هر دو دسته، برنامه ریزیه! 

اکثر ما یه بار هم که شده تو زندگی تصمیم به برنامه ریزی گرفتیم ولی یه جایی ممکنه اونو کنار گذاشته باشیم که یه علتش میتونه خشک و غیر منعطف بودن اون سیستم برنامه ریزی ای باشه که انتخاب کردیم.

خب دیگه با #بولت-ژورنال این مشکل هم رفع شده!


★ #بولت-ژورنال چی کار میکنه؟

به کمک این سیستم برنامه ریزی و علامت گذاری شما میتونید آمار گذشته رو داشته باشید، زمان حال رو مدیریت کنید و برای آینده آماده باشید.


★ کی اولین بار همچین فکر معرکه ای کرده؟

خب اصل این طرز برنامه ریزی و طراحی اون به دست آقای Ryder Carroll انجام شده که اولین بار این کارو از دفتر یادداشت خودش شروع کرده!


★ بالاخره میگی چجوری یه #بولت-ژورنال درست کنیم یا نه؟ ( ˙-˙ )

خب جواب یه بله گندس! (= ̄▽ ̄=)


هر #بولت-ژورنال از یه ساختار اصلی تشکیل شده که در کنار اون میتونید با توجه به سلیقه و نیازتون آپشن های زیادی رو در کنارش اضافه کنید.

 ★ساختار اصلی

          - راهنما [keys]:

          خاص بودن این روش برنامه ریزی به خاطر مختصر بودن اون و استفاده از روش علامت گذاری مخصوص به خودشه. چون علامت ها قابلیت شخصی سازی دارند باید در ابتدای دفتر مشخص کنید که هر علامت به چه معنیه.

مربع □ : قبل از کارهایی قرار میگیره که قراره انجام داده بشن و به نوعی بخش to-do رو برجسته میکنه.

دایره ◯ : قبل از اتقاقاتی قرار میگیره که قراره در اون روز رخ بده (البته میتونید اتفاقاتی که به نوعی براتون خیلی خاص هستند رو به طور جداگانه با علامتی مخصوص به خودشون مشخص کنید)

نقطه ● : وقتی نکته ای به ذهنتون میرسه یا یه جمله خوب شنیدید یا اصلا فقط میخواید مثل یه دفتر خاطرات مختصر گوشه ای از روزتون رو تو دفتر ثبت کنید ، میتونید با گذاشتن یه نقطه مشکی گنده قبل اون این کار رو انجام بدید!

مثلث △ : خب دیگه با این علامت کوچولو قرار ملاقات هاتون رو فراموش نمی کنید و براحتی ساعت و محل قراراتون رو همیشه جلو چشمتون دارید.

Bujo keys


          - فهرست [Index]:

یه نکته مهم در این دفتر شماره گذاری پایین صفحاته. مخصوصا اگر بخواید بخش های آپشنال و دل بخواهی زیادی رو توش بگنجونید؛ در نتیجه فهرست یه کمک بزرگه برای راحت تر پیدا کردن مطالبی که دنبالش هستید.

          - آینده در یک نگاه [Future log]

به نوعی همون تقویم خودمونه! شما با یه نگاه میتونید کارهای مهمی که در سال پیش رو دارید رو ببینید و اگر لازمه براشون برنامه جداگانه بچینید.

در انتهای اون هم اهداف سالیانه نوشته میشن و شما اخر سال بررسی میکنید که به چنتا ازونها نزدیک شدید یا دست پیدا کردید. 

Bujo future log


          - ماه در یک نگاه + برنامه ریزی روزانه

ابتدای هر ماه تقویم اون ماه و اهداف اون نوشته میشه. (بهتره که اهداف ماهیانتون رو در راستای اهداف سالیانه انتخاب کنید تا یهو آخر سال شوکه نشید با یه عالمه کار نصفه رها شده.)

بعد از اهداف ماه برنامه های روزانه اون ماه رو میتونید وارد دفترتون کنید.

Bujo daily


خب! خیلی راحت بود مگه نه؟ ¯\_(ツ)_/¯

حالا بذارید از بخش شیرین ماجرا براتون بگم! Options!

* کافیه یه چرخ توی اینستاگرام با هشتگ #Bujo بزنید و کلی طراحی های رنگی رنگی و خوشگل پیدا کنید که بخواید تو دفتر خودتون بکشید! شاید هم شما آدم پرمشغله ای باشید و یه دفتر مینیمالیستیک و ساده کارتون رو راه بندازه.

میتونید با مداد و خودکارای رنگی بیفتید به جون دفترتون و بُکش و خوشگلم کنش، کنید یا با خودکار بیک کارشو تموم کنید. (من خودم از خودکارهای طراحی unipin استفاده می کنم و فوق العاده راضیم چون هیچوقت پخش نمیشن و اگه سایزهای متفاوتشو تهیه کنید می تونید طرح های زیادی باهاشون بکشید.)

* اگه یه برنامه جزئی و دقیق برا ساعات روزتون لازم دارید یا اگه میخواید یه آمار کلی از مقدار وقتی که در روز به کار اختصاص می دید داشته باشید، می تونید با مشخص کردن ساعات شبانه روز و با استفاده از کدگذاری مخصوص خودتون (مثلا مشخص کردن هر کار با یک رنگ) به اون چیزی که میخواید برسید!

* این روزا یه عالمه اپلیکیشن ساخته شده فقط برای آمارگیری (tracking) کارهایی که انجام می دیم . خب چطوره یکم اون گوشی رو خلوتش کنید و همشو تو یه دفتر داشته باشید؟ چیزایی مثل میزان سطح آب مصرفی در روز، ساعتایی که می خوابید در روز یا که نه ساعتایی که کار می کنید، نمازایی که قضا شده ، مود و حال و هواتون در ساعات مختلف روز و یه عالمه موضوع دیگه که دلخواه خودتونه.
(هم میشه در قسمت برنامه ریزی روزانه اینکار رو کرد و هم میشه یه صفحه جداگونه habit tracker ایجاد کرد.)
* اهمیت فهرست تو این قسمت معلوم میشه! یعنی وقتی شما برای موضوعات مورد علاقتون یک صفحه اختصاص می دید. موضوعاتی مثل کتاب هایی که باید بخونم، فیلم هایی که باید ببینم، غذاهایی که باید بپزم و هزاران موضوع دیگه.
* یادتون نره دفترتون رو یه سایزی انتخاب کنید که همه جا بتونید حملش کنید!
خب دیگه چوباتونم شکستید .. پراکنده شید بذارید کدو تنبل یکم استراحت کنه. Zzz

پ.ن ۱: زیاد بود ولی باید می گفتم!
پ.ن ۲: مرسی که تا آخرش خوندید . امیدوارم بازم ببینمتون ^_^